Nieuw Hitte- en Mobiliteitsplan
Onlangs ontvingen we een brief en een zielig "plannetje" van Knokke-Heist met het Nieuw Hitte- en Mobiliteitsplan. Hoewel het zeker beter is dan niets, en de recente communicatie over het afsluiten van Knokke waarschijnlijk zal zorgen voor minder bezoekers, was 1 mei een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet en een harde klap voor het imago en de levenskwaliteit in Knokke-Heist. Een goede, veilige en aangename leefomgeving is essentieel om het delicate evenwicht te bewaren dat onze huidige welvaart mogelijk maakt.
Daarom maakte Gemeentebelangen tijdens de Gemeenteraad van 22 mei de volgende punten duidelijk:
- De chaos van 1 mei had voorkomen kunnen worden; het was toen al duidelijk dat het oude Flash Hot Knokke-plan niet voldeed. GBL had na de zomer van 2024 extra maatregelen geëist (hier kom ik later op terug*).
- Helaas is het recent voorgestelde noodplan zwak te noemen.
Waarom is het huidige plan onvoldoende?
Het huidige bestuur laat eerst iedereen toe in het centrum (zie schets/foto), en probeert daarna waarschijnlijk hetzelfde volk terug te sturen. GBL heeft hier al voor gewaarschuwd. Dit leidt tot problemen: drukte aan de ingang van Knokke-Heist is normaal op drukke dagen, maar door in het centrum blokkades te plaatsen (dicht bij zee), creëer je chaos. Mensen die niet in dat gebied hoeven te zijn, moeten worden teruggestuurd, wat niet alleen voor extra overlast zorgt, maar ook het verkeer zowel binnen als buiten mogelijks volledig doet vastlopen. Dit leidt tot wildparkeren en onordelijk verkeer richting de zee, wat zowel voor inwoners als de lokale economie problematisch is. De politie zal zich vooral moeten bezighouden met het handhaven van de blokkades en het afhandelen van overtredingen, waardoor ze minder beschikbaar zijn voor de kernactiviteiten van veiligheid en hulpverlening. Bovendien benadeelt het plan inwoners, vooral ouderen of minder-validen die hun auto blijkbaar thuis moeten laten, terwijl dagtoeristen bijna vrij hun gang kunnen gaan rond de blokkades in het centrum...Dit is toch eigenaardig...
Wat zou er dan wel moeten gebeuren?
Op drukke dagen, bij hogere temperaturen in de weekends en vakantiedagen moeten blokkades aan de ingang van Knokke-Heist worden geplaatst, en niet in het centrum zelf, om de overlast zoveel mogelijk buiten te houden.
Na de zomer van 2024 was voor het vorige bestuur (GBL) duidelijk dat het oude Flash Hot Knokke-plan te zwak was. Burgemeester Jan Morbee en zijn toenmalige team werkten aan een stevigere aanpak voor 2025, onder meer door Knokke te laten erkennen als een festival- en evenementengebied, en afspraken te maken met takeldiensten en privébeveiliging om de orde te handhaven, zodat de politie zich kan focussen op haar kerntaken. Mensen die wildparkeren en 350 euro boete krijgen om hun getakelde wagen terug te krijgen, zullen dit niet nog eens doen…
In 2024 heb ik zelf voorgesteld om een tolheffingssysteem in te voeren, vergelijkbaar met dat op Franse snelwegen, dat wordt geactiveerd op drukke dagen of bij internationale evenementen. Inwoners, tweede verblijvers en familie krijgen een tolbakje voor snelle toegang wanneer dat nodig is. Bezoekers betalen per passagier. Deze maatregel helpt de veiligheid te waarborgen en tegelijkertijd helpen de inkomsten om de infrastructuur en het onderhoud van Knokke-Heist te financieren.
Hoewel niet iedereen hiermee akkoord zal gaan, is het onaanvaardbaar om kwalitatieve hulpdiensten en veiligheidszorg in stand te houden voorzien voor een vaste bevolking van 33.000 inwoners (44000 met Damme), terwijl we tijdens piekperiodes meer dan 200.000 extra bezoekers en dagtoeristen toelaten. De capaciteit van politie, brandweer en ambulance wordt anders snel overschreden, met gevaar voor de veiligheid en de kwaliteit van de zorg voor alle inwoners en bezoekers. Om dit te voorkomen, moeten we maatregelen nemen die de druk op onze infrastructuur en hulpdiensten beperken en de leefbaarheid voor iedereen garanderen.
5 reacties
Beste Antoine,
Het probleem op 1 mei werd voornamelijk veroorzaakt door de marathon met 10.000 deelnemers die in het commercieel centrum van het Zoute werd georganiseerd. Alles was afgesloten , personeel te laat leveranciers konden ons niet bereiken en klanten zagen we pas( volledig over hun toeren ) vanaf 13.30 u.
Heb dit aangekaart bij de schepen voor toerisme De Brabandere maar ik kreeg te horen dat iedereen recht heeft van in het Zoute te lopen….. Dat is zeker waar maar waarom zoiets organiseren op een topdag i.p.v. op een woensdag wanneer er hier geen kat is zoals de Zwin triatlon destijds. Dat zou dan een meerwaarde hebben. Komt erbij dat ze de geplande werken in de Zoutelaan van januari naar mei hebben opgeschoven waardoor wij hier al een maand op een bouwwerf zitten.
Gedurende 6 weken heb ik om een audientie gevraagd bij ons burgemeester tevergeefs tot dat ik zei haar via de pers zou spreken , direct een afspraak. Na een uur te hebben gesproken was de conclusie dat de burgemeester , niet luistert , constant in de aanval gaat , precies al overwerkt is en kan ook niet anders als ze ook nog stedenbouw onder haar vleugels neemt.
Nu het hitteplan dat de lokale economie de das om doet en de toeristen afschrikt , buiten diegene die met de trein komen…
We willen toch niet zoals Gent worden , bakfietsstad en de geitenwollen sokken ? Ons cliënteel gaat niet naar Hermes met een bakfiets gaan !
De Burgemeester moet haar korps in zetten om te handhaven , de fonteinen te beschermen tegen de wildwassers onze toeristen beschermen tegen de Rolex dieven in de kustlaan etc maar laat de mensen toch door . Uw redenering voor het hitteplan sta ik bij , is ook niet zo moeilijk.
Ik vrees echter wel dat onze Burgemeester van de partij " inzicht" juist dat inzicht mankeert , het ziet er niet goed uit. Maar ik ben geen politieker maar een ondernemer en ik laat mijn commerce niet kapot maken door mensen zonder visie die wij uiteindelijk betalen. Ze horen nog van mij . Elke dag denk ik aan Burgemeester Lippens , wat een verlies
Beste Antoine, beste bestuursleden
Met 6 jaar actief in het mee-regelen van de samenleving als raadslid en als bestuurslid in verschillende organen heb ik natuurlijk ook deze feiten heel actief gevolgd.
Parkeer- en mobiliteitsbeleid zijn wellicht de minst aangename en meest uitdagende domeinen (naast ‘netheid’).
Het evenwicht houden tussen inkomen generen voor de gemeenschap, een florerende lokale handel, en daarnaast een leefbare gemeente voor vaste bewoners, een uitdagend programma voor toerisme en evenementen, vraagt een doordachte aanpak. Overleg met de verschillende domeinen, toetsen van de haalbaarheid voor diensten en inwoners, het handhaven kennen we. Maken we genoeg gebruik van deze interacties, is er nuttige input en dialoog met alle partners? Kunnen we leren van andere toeristische gemeenten, andere kustgemeenten? Steden zoals Brugge (en andere kunststeden) worden ook druk bezocht door toeristen, hebben ook parkeer- en mobiliteitshinder.
Zoals zaken nu aangepakt worden leidt tot frustraties en vijandigheid. Erg werkbaar is het nu ook niet. Als inwoner, zaakvoerder heb je niet echt de idee goed geholpen te worden. Integendeel, als geen ander maken we gebruik van zachte mobiliteit, plannen we onze activiteiten, werken we als anderen vakantie hebben (en met plezier). Ik denk dat belonen beter zou werken.
Ik hoop in elk geval op dialoog en wens ieder te danken voor positieve input.
Nadine
wat gaat de gemeentebestuur doen bij de Zoute Ralley, Dan
Niet laten doorgaan
De graaf Lippens zou moeten terug komen, zou zeker geen waar zijn, voor de Zelfstandigen is dit een zeer slechte zaak😪
Cc Antoine
Beau ton site
Mais… peut on lire ton texte en français ?
Je suis au Canada et je lis qu’il y a des problèmes à Knokke?
Kisstjes Ch
Beste Andre,
Ik ben goed bevriend met Philippe Vlietinck en bezorgd over welzijn van Knokke-Heist.
Deze aanpak slaat nergens op. Geef inwoners de kans om hun nummerplaat te te registreren en werk dan op 1 baanvak (Natienlaan) met ANPR-camera.
Andere mogelijkheid is een vignet voor inwoners/2e verblijven die op voorruit wagen wordt gekleefd.
1 baanvak Natienlaan voorbehouden voor auto’s met vignet. Deze controle (Politie) gaat dan erg snel. Zet vooral grote borden met aanduiding gratis parking aan begin van Natienlaan (leg desnoods goedkope schuttle in. Financieringsvormen van Knokke-Heist is nogal ruim
Met vriendelijke groeten. Robert